НУШ та інноваційні технології в початковій школі

Бурхливі зміни в житті людства в ХХІ столітті заклали підвалини принципово нової формації суспільних відносин— інформаційного суспільства. Високі технології, інтернет, глобалізація та безліч інших невідомих раніше явищ і процесів довколишньої дійсності ставлять нові виклики і в системі освіти— галузі, яка найбільше та найшвидше має реагувати на подібні виклики. Сучасна українська система освіти не вперше на шляху свого докорінного реформування та оптимізації. Концепцією Нової української школи та нового Закону про освіту визначено ключові засади глобальної реформи освітньої сфери, яка стартувала цього року саме з початкової ланки. Знову, як і раніше під час проведення попередніх освітніх реформ, зміни в усій системі розпочинаються саме з початкової ланки і вчителі-«початківці» першими потрапляють під удар нових вимог, викликів та змін.

Що ж чекає на вчителів початкових класів у контексті можливостей застосування ними передових педагогічних ідей, інноваційних технологій та методик навчання в початковій освіті? Перш ніж відповісти на це питання, окреслимо ключові аспекти діяльності вчителів-початківців у світлі вимог та рекомендацій Нової української школи.

Технології Нової української школи

Перший аспект

Чітко визначені чинники забезпечення якості початкової освіти всі учні молодшого шкільного віку обов’язково мають бути охоплені навчанням в освітньому процесі у 1–4-х класах повинно мати місце різнобічне застосування успіхів та досягнень дітей у дошкільний період освітнє середовище молодших школярів повинно бути здоров’язберігальним, сучасним та ефективним у своїй роботі вчителі початкових класів мають впроваджувати технології й методики особисто зорієнтованого, компетентнісного та інтегрованого навчання, виховання і розвитку учнів методики та техніки навчання мають бути високотехнологічними постійний моніторинг та психологічний супровід освітнього процесу в 1–4-х класах відповідна підготовка педагогічних кадрів

Другий аспект

НУШ визначає місію початкової школи як усебічний розвиток дитячої особистості відповіднодо потреб її віку та психофізіологічних особливостей формування у дитини загальнолюдських цінностей моралі, етики та культури розвиток компетентностей та соціальних і життєвих навичок, що нададуть змогу дитині далі жити в соціумі та вчитися в основній школі

Третій аспект

У НУШ визначено ключові складники її парадигми новий зміст освіти, заснований на формуванні життєво та суспільно необхідних компетентностей дитини покращена мотивація вчителя завдяки свободі його творчості та розвитку виховання, яке наскрізно проходить через освітній процес реальна автономія та самоуправління школи педагогіка партнерства між учасниками освітнього простору школи дитиноцентризм, або орієнтація на потреби учня створення нової ефективної структури школи рівний доступ усіх учнів до якісної початкової освіти створення сучасного інформаційного освітнього середовища для дитини

Четвертий аспект

НУШ заклала ключові принципи нового Державного стандарту початкової освіти презумпція талановитості дитини— будь-яка дитина має право на здобуття початкової освіти без обмежень та утисків цінність дитинства— визнане право дитини на навчання через гру та інші методи радість пізнання— організація освітнього процесу через дослідницьку та проектну технологію так, щоб приносити радість дитині розвиток особистості— формування самостійного та незалежного мислення учнів замість системи непотрібних знань здоровий спосіб життя безпека учнів

П’ятий аспект

Поділ системи початкової освіти на цикли І цикл— 1–2-й класи ► організація освітнього процесу на інтегровано-предметній основі із переважанням ігрових методів ІІ цикл— 3–4-й класи ► організація освітнього процесу на інтегровано-предметній основі

З огляду на викладене вище, учитель початкових класів має право та змогу вільно вибирати будь-який ефективний та раціональний, на його думку, метод, прийом і технологію навчання учнів. Та все ж Нова українська школа рекомендує ключовою для використання саме предметну інтеграцію, або технологію інтегративного навчання на основі синергетичного підходу до освітнього процесу. Саме інтеграція у вивченні навчальних дисциплін, на думку фахівців, найбільше сприятиме ефективності освіти в початковій школі.

Кiлькiсть переглядiв: 373