Тестування майбутнього першокласника - що це таке і для чого необхідно?

Коли починається «гаряча» пора зарахування дітей до шкіл, багатьох батьків хвилює питання шкільного тестування майбутніх першокласників: що це таке і як до нього підготуватися?Зазначу одразу: згідно із законодавством РФ школа не має права приймати або не приймати дитину за результатами тестування (як не має права і проводити це тестування без письмової згоди батьків). Це порушує права дитини на отримання освіти, обумовлені Статтею 43 Конституції РФ та Законом Російської Федерації «Про освіту».Однак школи все ж таки практикують проведення тестового співбесіди перед надходженням до 1 класу, але не в якості підстави для прийняття або неприйняття дитини до школи, а для орієнтації вчителів: щоб зрозуміти, які у малюка сильні і слабкі сторони, що доведеться «підтягти», який загальний рівень підготовки дитини, і які рівні його психологічної, інтелектуальної, особистісної та соціальної готовності до навчання.Про те, що це таке і як вони оцінюються, ми і поговоримо в даній статті.Психологічна зрілість проявляється у ступені розвитку кругозору, довільності в спілкуванні з дорослими та однолітками (тобто в умінні управляти в певній мірі своїми «хочеться», узгоджуючи їх з «треба»).Як визначається в ході тестування?Дитині запропонують пройти тест для визначення рівня розвитку тонкої моторики руки, вміння наслідувати зразку і зосереджено, не відволікаючись, працювати якийсь час:1) намалювати фігуру людини;2) змалювати письмові букви (просту фразу типу «він їсть суп»);3) змалювати групу точок.Крім того, цей блок має на увазі вербальний субтести, в ході якого дитині необхідно дати відповіді на прості запитання, що показують його рівень орієнтації в навколишній дійсності: «Як звуть маму і тата?», «Чи можеш ти назвати свою адресу?», «Маленька собака - це ..., маленька корова - ..., маленька овечка - .... »,« Чим схожі один на одного білка і кішка - і чим відрізняються? »,« Чому в автомобілі є гальма? »,« Які ти знаєш види спорту? », «Чим схожі ніж і ножиці?», «Які ти знаєш дні тижня? Сезони і місяці року? »,« Чим відрізняється зима і весна? »,« Які тварини домашні, а які - дикі? »,« Які ти знаєш фрукти? А овочі? »Ну і так далі.Інтелектуальна готовність до шкільного навчання- це рівні розвитку у дитини мислення й мови. Навчання в школі передбачає володіння наступними навичками:- Здатність до найпростішого аналізу, до встановлення причинно-наслідкових зв'язків;- Вільне володіння розмовною мовою;- Вміння вибудовувати нескладні міркування;- Володіння основами абстрактного мислення - розуміння, що символізують собою букви, цифри, геометричні фігури;- Розвиток дрібної моторики;- Інтерес до отримання знань та здатність докладати зусилля в процесі їх «добування».Як визначається в ході тестування?Дитині задають звичайні та логічні задачки («на березі виросли 3 яблука і 2 сливи - скільки всього фруктів зросло?»); Просять змінити іменники за родом, числом; скласти розповідь по картинці або розкласти картинки в порядку від логічного початку до кінця; викласти фігурки з сірників; порахувати від 1 до 10 і назад; прочитати кілька пропозицій (якщо дитина вміє читати); класифікувати фігури (розкласти круги вправо, вліво трикутники і т.д.); пропонують пройти «лабіринт» (провести звірка від галявини до будиночка, наприклад).А також дається «графічний диктант» - коли дитині видають листок паперу в клітинку і просять малювати лінії під диктовку: «три клітинки вниз, одна клітинка праворуч, дві клітинки вгору, дві клітинки вправо ...» - і так далі.Особистісна зрілість - Це в першу чергу мотивація навчання. Формально однаково успішні можуть бути діти з абсолютно різної мотивацією (навчальної, соціальної, ігрової, статусної, мотивацією примусу). Проте ефективність їх роботи, задоволеність нею і довговічність отриманих знань буде абсолютно різна.Крім того, особистісна зрілість - це і сформованість вольового компонента: уміння самостійно виконувати запропоноване завдання і докладати для цього зусилля, свідомо і самостійно планувати свої дії, а також адекватність ставлення до себе самому. Звертаю вашу увагу, що в цьому віці адекватної є висока самооцінка дитини (Однак слід розуміти різницю між «високою» і «завищеної»).Як визначається в ході тестування?З дитиною проводиться бесіда про школу, про те, що б він зробив в тій чи іншій ситуації або на місці того чи іншого дитини, кого б вибрав у друзі або з ким би сів за одну парту з запропонованих «абстрактних портретів», що символізують різним чином мотивованих учнів. Також виявляється рівень поінформованості про школу взагалі: чи знає дитина, для чого потрібна школа, що таке урок, що таке канікули, що таке щоденник і для чого потрібний, що робити, якщо хочеш вийти в туалет, як треба поводитися до вчителя, які позначки хороші, а які - навпаки.Ну і нарешті з'ясовується ставлення дитини до самого себе, для чого малюка просять розповісти, «який він»: вибрати із запропонованого списку, якості, які, на його думку, до нього відносяться (хороший, чесний, працьовитий, акуратний, розумний - або будь -то еще).Соціально-психологічна , Або комунікативна, готовність дитини до школи включає три компоненти: так звані комунікативну, соціальну і мовну компетентність. Важливо вміння дитини вступати в контакт і взаємодіяти з оточуючими, знати загальноприйняті норми поведінки і вміти рахуватися з ними на практиці.Як визначається в ході тестування?Дитину просять намалювати дзеркальне відображення малюнка, розфарбувати фігурки за запропонованою інструкції (з акцентом на те, що продовжити малюнок повинні будуть інші дітки), пропонують вирішити задачки-«ситуації».Отже, знаючи приблизний набір вимог (а при бажанні в Інтернеті можна знайти повні версії всіх предшкольних тестів), ви можете потренуватися з дитиною у їх виконанні заздалегідь. Ні в якому разі заняття не повинні носити характер «натаскування на тест». Це повинна бути саме вироблення навичок - Адже вони допоможуть йому в подальшому навчанні в школі.Результати тестування оцінюються в балах (в залежності від використовуваного набору тестів) - по їх кількості визначається так звана ступінь шкільної зрілості:- Дуже висока (рекомендується навчання з посиленою програмою);- Висока і вище середнього (таких діток беруть у ліцеї та гімназії в першу чергу);- Середня і нижче середнього (для них припустимо навчання у звичайній, «масової» школі);- Низька (вступ до школи в цьому випадку доведеться відкласти на рік і за цей час «надолужити згаяне»);- Особливо низька (в останньому випадку вам порекомендують і відкласти вступ до школи на рік, і пройти додаткове обстеження у фахівців).Ви можете не почути цих рекомендацій, проте в інтересах вашої дитини все ж таки вибрати навантаження, адекватну його можливостям, а не вашим амбіціям.Майте на увазі, що тут дано розгорнутий набір можливих варіантів. Таке повне тестування навряд чи буде вам запропоновано, звичайно в школах обмежуються блоком «запитань на загальний розвиток» і «інтелектуально-логічним блоком», та й усі співбесіду зазвичай займає максимум 15-20 хвилин - більше діткам просто не витримати.

Як навчити дитину писати?

1Як правило, батьки навчають дитину дошкільного віку алфавітом, вмінню дізнаватися і вимовляти букви. Деякі йдуть далі, навчаючи малюка складати з літер слова і читати. Але абсолютно не береться до виду, що улюблене чадо треба навчити писати букви кульковою ручкою ще до школи.

2Часи занадто змінилися: раніше діти навчалися письму пір'яними ручками, і вчителям волею-неволею доводилося навчати їх правильному триманню такого інструменту тому, що неправильно затиснута в пальцях пір'яна ручка просто не писала або ламалася. Навчання каліграфії займало всю початкову школу - 3 роки.
З появою кулькових ручок навчання пришвидшується максимально. У першому класі учням роздаються прописи з прикладами написання букв, під кожну з яких відводиться три рядки. Оцінки першокласникам не ставляться.

3Природно, дитина намагається якомога швидше заповнити три рядки, щоб потім зайнятися своїми справами. В результаті, ручку він тримає, як попало, букви пише недбало, а потім закріплюється неправильний навик письма.Пізніше, коли на уроках потрібно буде багато писати, у дитини швидко буде втомлюватися робоча рука, і швидше за все, лист стане викликати неприязнь. Віддуватися, в будь-якому випадку, доведеться батькам, тому виділіть час на навчання письму ще до школи.

4Перш за все, покажіть дитині, як правильно затискати в пальцях ручку. Дітей, засвоїли неправильний навик тримання в руці інструменту при малюванні, штриховке, листі друкованими літерами, перевчити потім дуже важко.

5Спочатку ручка кладеться згин між верхнім і середнім фалангами середнього пальця, потім зверху ручка закріплюється подушечками вказівного і великого пальців .Відстань від кінчика пише інструменту до вказівного пальця близько 2 см. Поясніть, що тримати ручку потрібно легко, без напруги. При листі кисть спирається на мізинець і рухається лише вона, лікоть залишається в нерухомому стані.

6Придивіться, як тримає письмовий прилад ваша дитина. Неправильний навик можна розпізнати за такими моментам: дитина тримає ручку "пучкою" або в кулаці. Ручка лежить не на середньому, а на вказівному пальці. Великий палець розташований на ручці нижче вказівного або перпендикулярно до нього. Занадто високо або занадто низько до кінчика затиснутий інструмент для письма. Кисть в момент листи практично нерухома; занадто слабкий або занадто сильний натиск при листі.

7перевчити можна наступними способами: поставте маркером точку на середньому пальці дитини в тому місці, де повинна лежати ручка. Їм же проведіть риску на ручці, нижче якої пальці дитини розташовуватися не повинні. Якщо кисть дитини занадто фіксована, малюйте і зафарбовуйте разом з ним великі фігури на альбомному аркуші. Слідкуйте, щоб дитина не повертав лист в різні сторони: повертатися повинна саме кисть
.
8Розвивайте дрібну моторику. Ліпіть букви з пластиліну, вирізайтеїх ножицями з паперу, робіть з тіста, малюйте на піску і снігу, складайте з гілочок. Тут ви можете побачити, які саме букви гірше даються вашій дитині, і допомогти в їх засвоєнні.Так само добре розвивають ручки спорудження виробів з паперу, шнурування, стиснення і катання по столу пальчиками дрібних твердих і м'яких кульок або намистин, малювання , розфарбовування картинок і будь-які інші заняття, де потрібна захоплення предмета пальцями.

9Навчання письму фахівці радять почати до 4 років: до цього віку у дитини вже має встановитися навик правильно тримати ручку. Навчання повинно бути щоденним, але не більше 20 хвилин за один підхід.
Кiлькiсть переглядiв: 394